יום ראשון, 10 ביולי 2011

הכנת הר געש ביתי, איך להכין הר געש מתפרץ?


הכנת הר געש ביתי מתפרץ, היא אחת הפעילויות המעולות ביותר שאפשר להכין לכל יום הולדת. כמעט בכל נושא, הכנת הר געש מתרץ יכולה להשתלב באופן נפלא.
למשל, במסגרת מסיבת יום הולדת מדעים, יום הולדת דינוזאורים, יום הולדת חיות, פיות, אגדות, יום הולדת הישרדות, יום הולדת טבע ועוד נושאים רבים וטובים.
הסיבה שבעיני הכנת הר געש ביתי היא הפעלה מדליקה במיוחד למסיבת יום הולדת, היא שהילדים פשוט מתלהבים ממנה בצורה שלא תתואר, כל פעם מחדש.
מי שמעולם לא ערך ניסוי של התפרצות הר געש בבית, משתאה לנוכח הפלא הזה, וילדים שכבר מכירים את הניסוי, כבר לא יכולים לחכות לראות אותו מתפרץ.
אם תשאלו אותי, סוד הכנת הר געש מוצלח, טמון בכלל בעיצובו ובסיפור שמסופר סביב ההפעלה הזו. אז עוד נגיע לכך.
הפרטים הטכניים אינם מסובכים כלל ועיקר. תמצאו מתכונים שונים ודרכים שונות להכנת הר געש. יש שמכינים עם מרכיבים חומציים מסוימים ומרכיבים בסיסיים מסוגים שונים, ויש כאלה שאפילו משחקים עם הכמויות והמידות, או מוסיפים מרכיבים נוספים לחגיגת הר געש למסיבה.
אבל העיקרון דומה בכולם, דרוש לכם חומץ כלשהו וחומר בסיסי כלשהו, כמו אבקת סודה לשתייה.
יש כאלו שלצורך הכנת הר געש משתמשים באבקת אפייה, אשר בכילה באופן יבש מרכיב בסיסי וחומצי.
אני אפרסם כאן את המתכון שלי, הכנת הר געש מתפרץ.
שימו לב, ניתן להכין גם הר געש מבעבע, בשיטה מעט שונה, אבל בעיקרון דומה. בשיטה זו, הר געש לא מתפרץ בבת אחת, אלא מבעבע לאיטו. גם נחמד. אפשר לנסות את שני הניסויים, אם אתם עורכים יום הולדת מדעים, אפשר לנסות את שניהם.
אין להכין הר געש ביתי?
הכנת הר געש מתפרץ – חומרים:
¾ כוס חומץ
אבקת סודה לשתייה
צבע מאכל אדום
אבקת כביסה (לא חובה, אפשרי)
בקבוק מים חד פעמי קטן
גבס ומים
עיתונים
משטח עבודה
צבע גואש חום
תוספות אפשריות לקישוט: עלים אמיתיים, יבשים או ירוקים, או  עלים מלאכותיים, חיות פלסטיק, עצי פלסטיק קטנים.
ניסוי הר געש:
על משטח עבודה, מדביקים את בקבוק הפלסטיק, ללא פקק. סביב הבקבוק יוצרים צורת חרוט בעזרת הדבקת עיתונים מראש הבקבוק כלפי קצות משטח העבודה.  ההדבקה לא חייבת להיות מושלמת בשלב זה. מי שמתקשה יכול גם להניח מעל הבקבוק קערת פלסטיק חד פעמית גדולה, אך להשאיר את פתח הבקבוק חשוף. כל מה שיצור צורת חרוט.
על צורת החרוט הבסיסית הזו יוצקים גבס ויוצרים הר גדול סביב הבקבוק. זכרו, פתח הבקבוק נשאר חשוף כל הזמן!
הר געש אימתני זה חייב להתייבש בטרם נצבע אותו. לאחר הייבוש, צבעו את הר הגעש במכחול, עם צבע גואש חום. הצביעה לא חייבת להיות מושלמת, אפשר שיישאר קצת לבן (מהגבס) מבצבץ.
כעת ניתן להדביק על הר הגעש עלים יבשים, עלי ירוקים, עלים מלאכותיים, ולהציב למרגלות הר הגעש חיות פלסטיק קטנות או עצי פלסטיק, "נהר" קטן או אגם קטן (ניתן להכין מג'לי כחול או ירוק תחום בכמה אבני חצץ קטנות) וכל מה שמתאים לכם לקישוט הר געש.
אל פתח הבקבוק שופכים רבע כוס מים, רבע כוס חומץ, מוסיפים צבע מאכל אדום כדי שההתפרצות תיראה כמו לבה אמיתית.
על שלב אבקת הכביסה אפשר לוותר לחלוטין, אבל מי שרוצה לראות יותר בועות, יכול להוסיף ממש לפני ההפעלה, כפית אבקת כביסה או נוזל סבון כלים.
כשרוצים להראות התפרצות הר געש, נותנים לילד יום ההולדת להוסיף כפית אבקת סודה לשתייה לתוך "לוע" ההר (אל תוך הבקבוק) וצופים בהתפרצות בהתלהבות רבה. ניתן לחזור על הניסוי כמה פעמים, ואם נשפכו כל מים, להוסיף תערובת של מים וחומץ, וקצת צבע מאכל.
עד כאן המתכון שלי ליצירת הר געש.
אם אתם רוצים להכין הר געש ביתי לצורך מסיבה, יום הולדת או הפעלה משמחת כלשהי, אני אוהבת לספר סיפור רקע מתאים. למשל, אם אתם עורכים יום הולדת דינוזאורים, אפשר לספר סיפור על הר הגעש האימתני, כחלק מפעילות, שאחת התחנות בה היא הפעלת ניסוי הר געש.
אם אתם מארגנים יום הולדת בנושא חיות, הילדים יכולים לחפש ולהציל חיות שברחו כתוצאה מההתפרצות הגעשית, אשר תודגם תוך כדי, בניסוי התפרצות הר געש.
חשוב מאוד להכין  לפני המסיבה, ניסוי של הר געש מתפרץ בבית, כדי לוודא שאתם מסתדרים עם המרכיבים ושהר הגעש שלכם יוצא מוצלח, לפני ההופעה האמיתית שלו מול קהל!
הכנת הר געש יכולה להיות קצת מלכלכת, שימו לב, התפרצות הר געש תרטיב את משטח העבודה שלכם, ערכו את הניסוי על גבי מפת ניילון חד פעמית או על הדשא. בהצלחה!
יום הולדת שנה
כל הרעיונות לתכנון מסיבת יום הולדת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה